Per Didrik Wærner, født i Oslo 1948

Innkjøp / utsmykning :

Aurskog Sparebank, Asker og Bærum Forsikringssenter, Bergen Røde Kors Sykehjem, Best Western Hotel, Bydel Nordre Aker, Drammen Kretsfengsel, Familievernkontoret i Moss, Fauske Lysverk, Fjelllfoten Skole, Fjellhamar Skole, Folkeuniversitet i Møre og Romsdal, Forsikringssenteret i Mosjøen, Fylkeshuset i Molde, Hafslund ASA, Hagan Skole, Handelsbankens Fondsforvaltning, Haram Kommune, Hemnes Kommune, Holtet Vidregående Skole, Inderøy Kommune, Indre Østfold DPS, Institutt for Energiteknikk, Kirkenes Sykehus, Kriminalomsorgen Reg. Nord, Lesja Sykehjem, Lesjaskogen Skule, Luster Kommune, Lyngdalsheimen Bo-og Omsorgsenter, Lørenskog Kommune, Mattilsynet reg. N-Trøndelag, Mediebedriftenes Landsforening, Norges Taxiforbund, Nordland Teater, Norsk Kjemisk Industriarb.Forbund, Noas Miljøkompetanse, Norøna Hus, Odda Kommune, Oslo Hospital, Prestmarken Pensjonat, Psykiatrien i Vestfold, Radisson SAS Airport Hotel, Rema 1000 Redningsselskapet, Sama Sykehjem, Sentralsykehuset i Akershus, Sparebanken Øst, ST.Olavs Hospital 2006, Statens Innkrevningssentral, Sørum Legesenter, Torghatten Hotell, Trygderetten, TV2 - Gruppen, Vinje Kommune, Ullern Bo-og Behandlingsenter, Viasat, Utdanningsforbundet, Veidekke Eiendom, Økokraft, Øksnes Kommune, Ørland Kommune, Ålesund VGS, St.Olavs Hospital 2007, Royal Caribbean Cruises - Sovereign of the Seas Olav Thon-Gruppen, Ungt Entrepenørskap, Centerpark Bankplassen P-Hus / Samtidsmuseet, Ålesund Stadion Colorline VIP-Lounge, Thongård as, Protector Forsikring ASA-Oslo, Hafslund Hovedgård, Allstar SA Bulkcarrier, Celebrity Cruises, " Azamara Journey ". Celebrity Cruises, " Azamara Quest ", Bærums Verk Legesenter, Domkirkehjemmet i Bergen, Stormgård as, Trygderetten, Silver Star Cruises, ” Prince Albert ”

Billedkunstner Per Didrik Wærners teknikk / metode:

Per Didrik Wærner benytter seg av forskjellige kunstneriske teknikker, avhengig av hva han ønsker å utrykke og skape. Noen ganger er tresnitt eller litografi hensiktsmessig, og etter at giclee-metoden kom til Norge for 7-8 år siden har han som en av de første kunstnere i Norge eksperimentert og utviklet sitt uttrykk i tråd med denne metoden. Wærner får frem sitt uttrykk ved å skrape, male og børste overflaten på en material- eller aluminiumsplate. Motivet utføres med rent pigment og egnet bindemiddel. Det ferdige bildet blir deretter digitalisert og fargekalibrert, og et prøvetrykk blir laget.

Prøvetrykket blir så bearbeidet på atelieret med mindre pensler, kniv eller annet egnet redskap, for igjen å bli behandlet digitalt. Wærner arbeider ofte også videre på det ferdige trykket hvor høylys eller ekstra mørke kan være nødvendig. Han arbeider med farger som ligger tett opp mot hverandre for å oppnå kontrast og intensitet. Med vanlige grafiske teknikker lar slike toner og valører seg vanskelig fremstille. Fargens betydning for balanse og billedrom er vesentlig. Fargevalører og strekkarakterer er med på å skape helhet og harmoni i de enkelte komposisjoner.

Giclee Fine Art Print. Giclée, uttalt "zhee-clay"- oversatt fra fransk og betyr : " sprøytet eller sprayet på .. " Giclee er termen som vanligvis blir brukt om verdens mest avanserte digitale kunsttrykk-prosess. Et gicléetrykk er et individuelt produsert kunstverk, basert på en original eller et utkast ( tegning, maleri, foto etc.).Trykkene signeres og nummereres på vanlig måte som med andre grafiske teknikker. Trykkemetoden er tatt i bruk av utallige kunstnere og formidlet av museer og galleriverden over. Giclee-prosess- maskiner benytter mettede, vannbaserte farger som er meget stabile og er tilsatt et UV beskyttende strøk for å gi ønsket holdbarhet .I motsetning til tradisjonelle trykkemetoder som 4-fargers litografi har f.eks. en "Colorpan Inkjet", 8-16 farger og produserer en kombinasjon av 512 kromatiske kombinasjoner med mer enn tre millioner mulige farger. Metoden gir kunstneren et atskillig bredere fargespekter å arbeide med og mulighet for større kunstnerisk utfoldelse. Kunstneren kan få frem et utall av valører og kontraster og kan arbeide konstruktivt med fargebevegelse og fargerom. Kvaliteten og klarheten på det ferdige trykket er så bra at forskjellen på originalutkastet og prøvetrykket er vanskelig å skille. Denne teknikken er tidkrevende og utstyret er kostbart. Slik blir gicléetrykk oftere dyrere i pris enn f.eks. litografi, silketrykk eller tresnitt. Giclee-metoden er et velkomment supplement til andre grafiske metoder og arbeider på eksempelvis syrefritt papir er anerkjent som originalgrafikk på lik linje med andre grafiske teknikker.